ESTRENANT NOU ESPAI


 Benvolgudes famílies!

Estrenem nou curs escolar i amb ell, un nou espai: la classe Llampuga! Aquesta és l'aula que fins ara s'utilitzava per a l'espai de construccions, una aula bastant àmplia i lluminosa que es troba molt a prop dels banys. 

Com ja sabeu, a causa de la situació actual, encara no podem dur a terme la metodologia d'espais d'aprenentatge que havíem iniciat ja fa uns anys. De moment treballam a partir de racons  d'aprenentatge, propostes diversificades on es treballen tot un seguit d'habilitats i que donen resposta a les diferències, interessos i ritmes d'aprenentatge distints. Així, cada infant interactuarà amb aquella proposta de manera diferent, en funció del moment maduratiu en què es trobi i l'interès, beneficiant-se també de les aportacions dels companys i companyes amb els quals interacciona. 

A continuació us explicaré un poc allò que hem viscut durant aquesta setmana; una setmana ben intensa, plena d'il·lusió i moltes emocions...

Aquesta és la nostra nova aula

També comptam amb un petit espai a fora reservat pel nostre grup i que ens permet gaudir de l'exterior, així com diversificar més les propostes o oferir-ne d'altres que requereixen un espai més ampli.
L'espai de pati es va alternant: un dia ens toca la zona de parc i l'altre, la zona de l'enramada. Com podeu comprovar, a vegades els elements més senzills i no estructurats són els que aporten un joc més ric, més creatiu i carregat de diversió. Els materials no estructurats són aquells elements senzills que no tenen una funció específica, sinó que pot servir per a representar moltes coses. En aquest cas, el caixó representa un cotxe o un tren, però també l'han fet servir per simular un llit, una cova, una casa, una banyera, etc. El mateix podria passar per exemple, amb un pal, que un moment donat podria ser una vareta màgica, però en una altra situació podria simbolitzar una espasa, o un bastó, etc.
En aquesta foto es pot apreciar el valor del treball en equip, la coordinació, l'esforç físic, el càlcul i previsió de risc (cal anar amb compte per no prendre mal); tot això afegit a l'experimentació científica i l'aproximació a la Física, a través de diferents conceptes i magnituds que entren en joc a l'escena: el pla inclinat o les rampes, la velocitat, la força, la massa,... 
Després de l'estona de pati dedicam un temps a la relaxació, la tornada a la calma i a prendre consciència del propi cos. Per això cream un ambient més càlid i acollidor, combinant música i il·luminació.


Amb aquesta proposta treballam, entre moltes altres coses, la coordinació ull-mà tan necessària per a l'adquisició de la preescriptura. Així, a través del moviment que fa la mà i en canell fent lliscar els trens per la via,  els infants van "dibuixant" rectes, corbes, pujades i baixades, exercitant els mateixos músculs i òrgans que intervenen en la grafomotricitat. Per altra banda,també permet treballar el concepte d'espai i la seva distribució. Així, els infants han de preveure mentalment si les vies encaixaran i si hi cabran dins l'espai delimitat. 
Aquest tipus de via desmuntable permet crear infinitat de circuits, amb la qual cosa, per moltes vegades que hi juguin, cap sessió és igual que l'anterior.
A la classe ens encanta aquest tipus de material d'encaixos, ja que ens permet desenvolupar molt la imaginació i la creativitat, a la vegada que treballam la motricitat fina, exercitant la pinça i la prensió digital. En aquest cas havien fet un cercle que va acabar obrint-se. Això ens va permetre tractar alguns conceptes com ara: obert/tancat, dins/fora, formes geomètriques, colors, molts/pocs, damunt/davall...



Els materials no estructurats permeten un tipus d'interacció molt més flexible i creativa, a la vegada que permeten experimentar amb les formes, les textures, els colors, les simetries,  els equilibris, l'estètica i l'harmonia del conjunt, com també la reproducció de models o la producció lliure,





Les diferents propostes permeten que cada infant interaccioni segons el seu moment maduratiu, respectant el seu ritme i sense que aquest se senti pressionat pel fet d'haver de fer alguna cosa o d'entendre un concepte pel qual encara no està madurativament preparat. Així, en el cas de la fotografia que ve a continuació, mentre uns veuen en el joc de cartes una oportunitat per fer un "caminet", o un joc d'equilibris fent un castell, altres comencen a descobrir les primeres relacions, elaborant correspondències, agrupant per colors, per números, ordenant-los de menor a major, fent classificacions... Altres, ja són capaços de veure  un major potencial en el material, portant-lo a una major abstracció i fent-lo servir com a joc de taula, inventant i consensuant les seves pròpies normes de joc.
                                        

En aquesta proposta, alguns infants sols han interactuat amb les fitxes, agrupant-se per colors, o jugant amb la gravetat experimentant com d'alta podien arribar a fer una torre. Altres s'han fixat més amb els nombres i han agrupat les fitxes segons la quantitat, o els han ordenat segons la recta numèrica. També s'han incorporat els signes de sumar i restar per tal d'ampliar les possibilitats en cas que l'infant hi mostràs interès o curiositat.
Les construccions en altura ofereixen un gran ventall de possibilitats. Una de les coses que permeten treballar més, és la tolerància a la frustració, ja que el fet d'anar experimentant amb els equilibris i l'altura fa que la majoria de les produccions acabin enderrocades pel seu propi pes i s'hagi de tornar a començar de bell nou



No pot faltar el racó de lectura, perquè llegir i interpretar imatges és la primera fase per a una bona adquisició de l'hàbit lector, per elaborar les pròpies hipòtesis i per connectar amb allò que ja saben.
                                    
Durant aquests primers dies hem començat a preparar el material per facilitar una millor organització del dia a dia, elaborant els rètols de les cadires i dels calaixets on guardar les pròpies produccions.
                                        
                                        

Esper que la publicació hagi servit per entendre un poc més tot allò que fem a l'escola i us convidi a mantenir interessants converses amb els vostres fills i filles. Per altra banda, pens que és interessant saber què hi ha darrere cada proposta, quina és la intenció educativa i quin és el seu potencial. Cada una d'elles permet exercitar infinites habilitats, no només intel·lectuals i  motrius, també emocionals i socials i actitudinals. Perquè com bé va dir Piaget: "l'infant no juga per aprendre, aprèn perquè juga".
Que passeu un molt bon cap de setmana!
Una abraçada gegant, 
Sònia


Comentaris

  1. WoW! M'encanta l'aula i les activitats! Gracies Sonia!

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Sonia, l' Anouk ja em va explicar lo del tren, ara ho he entés perfectament,hahahahaha, m encanta, ganes que puguem interactuar, grrrrrrrrrr...una abraçada!!!!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

ENGINYERIA NAVAL (FEEDBACK)

SUPERFESTA